Home Blogg Test begagnad Subaru BRZ: en prisvärd sportbil

Test begagnad Subaru BRZ: en prisvärd sportbil

0
Test begagnad Subaru BRZ: en prisvärd sportbil

Subaru BRZ (och den relaterade Toyota GT86) är visserligen ingen billig bil med bakhjulsdrift att köpa. Men när det gäller underhåll och driftskostnader kan du förmodligen inte köra en riktig sportbil billigare. Dessutom får du den fina bonusen av exceptionell interaktion med föraren, vilket är alltmer sällsynt i moderna bilar.

Snabbfakta om Subaru BRZ

NamnSubaru BRZ
Tillverkad avSubaru
TillverkningslandJapan
Vad det ärEn sportbil

Om Subaru BRZ

Det finns väldigt få riktiga sportbilar för vardaglig användning på marknaden idag. Moderna BMW:s är till exempel inte vad de en gång var. Bilentusiaster som inte bara ser bilen som en konsumtionsvara för att ta sig från A till B, utan också vill ha roligt med den och ibland besöka racerbanan, har ett riktigt svårt val.

Subaru BRZ är en av de sista riktiga sportbilarna som finns tillgängliga. Den andra är Mazda MX-5. Du kan inte köpa en bil med samma inriktning från BMW, Porsche Cayman och Boxster.

Som exempel på en begagnad Subaru BRZ tar vi ett exemplar som vi fått lov att skriva om av svenska återförsäljare. Bilen från 2018 (modellen Subaru BRZ 2019 HP), som för närvarande säljs för 300 000 kr, hade 18 500 km på mätaren vid testtillfället. En intressant egenskap hos den testade bilen var de ursprungliga STI-tillbehören till katalogpriset 150 000 kr.

  • Subaru BRZ 0-100: på 6,2 sekunder
  • 2,4-liters DOHC-motor
  • Helt synkroniserad 6-växlad manuell växellåda

Subaru BRZ Rocket Bunny

Rocket Bunny är en widebody bodykit för dig som tycker om att köra en modifierad bil.

Man måste ta det som finns till ett schysst pris

Utbudet på den svenska marknaden är inte alls förgäves: även tack vare den svenska importörens insatser finns det ett hyfsat utbud av bilar att välja mellan. Subaru BRZ pris börjar vid cirka 150 000 kronor för mer begagnade bilar. De billigaste bilarna är bilar med en körsträcka på omkring 100 000 km eller amerikanska importbilar. 

För en ung Subaru BRZ 2021 med låg körsträcka kan du fortfarande förbereda dig på cirka 200 000 kronor. Äldre modeller, som Subaru BRZ 2013 svart eller 2012 Subaru BRZ till salu, kostar förstås mindre.

Subaru BRZ – den sista klassiska sportbilen

Det har skrivits många böcker om hur fantastisk Subaru BRZ är att köra. Om du dock glömmer att växla ner blir du pulveriserad av en Octavia med dieselmotor. Om du missbedömer en kurva är du illa ute.

Subaru BRZ är en bil för människor som vet vad de gör, vid sidan av alla de moderna sportbilar som är utformade för att vara säkert understyrbara så att även absoluta körnördar kan köra dem. Eller åtminstone för de som vill lära sig. Det är som att sätta sig i en gammal BMW eller Porsche. Av de liknande bilar som finns på marknaden är det bara Mazda MX-5 som erbjuder en liknande förarupplevelse. Du kommer förmodligen inte att hitta en bättre modern bil för att lära dig korrekt sportkörningsteknik.

Vissa kanske hävdar att en Subaru behöver mer kraft för att vara riktigt sportig. Men den aggressiva chassigeometrin (Toyotas är ännu vassare), som inbjuder till överstyrning, plus de smala däcken från Toyota Prius i kombination med den snabba styrningen gör varje snabb kurva till en utmaning. Du behöver egentligen inte mycket kraft här. Och när det regnar kan du njuta av den medfödda karaktären av bakre axelpreferens i helt lagliga, och för den genomsnittliga förarens hjärna tolerabla, hastigheter. Rondeller har aldrig varit så roliga vid 20mph som de är med BRZ.

Pålitlig, men i behov av vård på insidan

När det gäller Subaru BRZ behöver vi inte gå igenom flera olika motoriseringar och versioner. Det finns alltid en platt 2,0-liters atmosfärisk fyrcylindrig motor som arbetar under motorhuven, kopplad till antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad automatisk växellåda med hydrodynamisk växel.

Den fyrhjulsdrivna bilen är i princip pålitlig. Den största risken är bilar utan servicehistorik, där du aldrig vet hur noggrant ägaren har skött underhållet. Om bilen körs hårt och regelbundet på banan måste den ju få ny olja oftare. Dessutom ber BRZ inte om en ändring av den inbyggda datorn som andra bilar.

När det gäller den grundläggande mekaniken betalar den här motorn för sig själv som en pålitlig enhet som inte kräver något annat än bensin av god kvalitet med högre oktantal (98 oktantal är det lägsta föreskrivna värdet) och noggrant underhåll. Men det brukar vara en stötesten för vissa begagnade bilar på marknaden.