Säga upp sig pga dålig chef

Vad innebär det att säga upp sig på grund av en dålig chef?

Har du någonsin känt att arbetets glädje och tillfredsställelse äts upp av konstant negativitet på grund av en dålig chef? Du är inte ensam. Begreppet ’säga upp sig på grund av en dålig chef’ är tyvärr alltför vanligt, men låt oss bryta ner vad detta innebär.

Säga Upp Sig: Denna term är ganska rätt fram. Det betyder att du, som medarbetare, beslutar att lämna din anställning.

Dålig Chef: Detta är var det kan bli lite klurigt. En dålig chef kan vara allt från någon som är missnöjd och inkonsekvent till någon som är verkligen missbrukande och oförenlig.

Nu när du vet vad varje del av termen innebär, låt oss övergå till vad du kan förvänta dig om du bestämmer dig för att säga upp dig på grund av en dålig chef.

Före uppsägning Vid uppsägning Efter uppsägning
Dokumentera allt missförhållande Kommunicera ditt beslut professionellt Sök ett nytt arbete aktivt
Sök råd hos HR Ta emot en uppsägningstid Ägna dig något som ger dig glädje
Försök att ha ett samtal med din chef Överlämna dina arbetsuppgifter Utvärdera och lär dig från upplevelsen
Planera din ekonomi Tacka för din tid i företaget Tillämpa nya kunskaper i ditt nästa arbete

Kort sagt, att säga upp sig på grund av en dålig chef kräver mod, takt och framför allt, självkänsla. Kom ihåg, alla förtjänar en arbetsmiljö som uppmuntrar tillväxt, respekt och välbefinnande.